X

הרשמה לאמנים, הרכבים ולהקות בלבד



לסיום ההרשמה עליכם לאשר ולהסכים לתקנון האתר

שיחזור סיסמה שאבדה


חדשות מתפרצות

10 הסיבות שבגללן פראנק זאפה הוא המוזיקאי הגדול ביותר של המאה ה-20

בועז עובד שלום 14:06:47 06/04/15  תגובות


תסלחו לי מוזיקאים ענקיים עליהם גדלתי. אני באמת אוהב אתכם מכל הלב, אבל הגיע הזמן להודות בכך – פראנק זאפה הוא הגדול מכולם. אז סליחה בוב, סליחה ניל, סליחה ג'ון, פול, דייויד, סיד וטום.
 

כל האמת על פועלו של פראנק זאפה מספרת שהוא היה פשוט הגדול מכולם. להלן 10 הסיבות לכך:


 
1. הוא שלט ביד רמה בכל הסגנונות המוזיקליים – ראשית כל ולפני הכל אנחנו מדברים על מוזיקה. זאפה היה גאון מוזיקלי בכל קנה מידה ונהג לשלב סגנונות רבים בכל יצירותיו. פיוז'ן זהו שמו השני של המאסטרו, וניתן למצוא את בין יצירותיו: רוק'נ'רול, Fאנק, סול, גרוב, רגאיי, ג'אז, דו-וואפ, אלקטרוני, פולק, קאנטרי, Pאנק, סווינג, מחזמר ואפילו מוזיקה קלאסית. אלו רק השמות הכלליים לסגנונות המוזיקליים בהם שלח ידו, זרק לסיר וערבב. לכן את סגנונו אי אפשר באמת להגדיר. אז איך ניתן לקרוא לשיבוטיו הרבים? – פשוט "זאפה".





2. הוא הוציא כמעט 70 אלבומים בחייו (ומעל ל-30 יצאו אחרי מותו) אנחנו לא חייבים להוסיף פה סימני קריאה, נכון? - שלא תיפלו לקונספציה העצמית שלכם כרגע, אשר מרמזת כי הסיבה לכמות כה מרשימה של אלבומים היא כי הוא הקליט כל נפיחה. מדהים ככל שזה יישמע – ההפך הוא הנכון. כל אלבום של זאפה הוא מלאכת מחשבת מוזיקלית, שילוב של מקוריות, דיוק ויכולת. אז נכון שלא כל האלבומים שלו מעולים, ונכון שאפילו מעריץ מושבע לא מתחבר לכולם. אבל אי אפשר להאשים אותו בזלזול במאזין, אפילו לא בתו אחד.



3. הוא גילה וטיפח כמה מהנגנים הגדולים – להקותיו של זאפה הפכו בשלב די מוקדם להיות אבן שואבת למוזיקאים רמי מעלה. לאחר שנים בודדות של פעילות, כבר התגלגלה השמועה בעולם המוזיקה, שנגן שמתקבל לנגן עמו - כאילו הגיע לטופ האפשרי. ואכן הוא היה תובעני בכל הנוגע לעבודתו מול נגניו - נגן חדש שצלח את האודישנים המתישים היה נכנס למשטר של 8-12  שעות של חזרות ביום עם הלהקה. זו היתה המתודה. בלי סמים, בלי איחורים ובלי הברזות. בין שלל המוזיקאים שזכו לפריבילגיה לפרוח תחת ניצוחו ניתן למצוא שמות מוכרים כגון: הזמרת טינה טרנר, הקלידן ג'ורג' דיוק, הגיטריסט סטיב ואי, המתופף טרי בוזיו ועוד רבים וטובים.





4. הוא היה מחלוצי הסינטוז – לא מפתיע לגלות כי פראנק זאפה היה גם סוג של מדען של סאונדים. ככה הוא התייחס למוזיקה שלו – ארץ ללא גבולות שצריך להמשיך ולגלות. את רזי סינטוז הצליל הוא גילה כבר בשלהי שנות ה-60 ופעל רבות על מנת לבנות את הגשר בין הצד האנלוגי לצד הטכנולוגי של מלאכת הסינטוז. ניתן לשמוע אצל זאפה כמה מהקטעים הראשונים שבהם נעשה שימוש בטכנולוגיה הזו - מסמפלים של גרעפסים דרך אלבום מוזיקה קאמרית או יצירות אינסטרומנטליות אלקטרוניות לגמרי.



5. הוא היה גאון עסקי – מיותר לציין כי מי שחלשו על מימון, ליווי, הדפסה והפצה של אלבומים במאה הקודמת, היו חברות התקליטים הגדולות. אלו גם עיצבו את דעת הקהל וגזרו את רוב הרווחים. אז גם במובן העסקי בחר זאפה לא ללכת בתלם. פיקחותו העסקית היא מקרה מאוד חריג בנוף של תעשיית המוזיקה דאז - הוא פשוט מימן את ההקלטה וההפצה של האלבום הבא מרווחי האלבום הקודם. כל אלבום רווחי הוביל להשקעה גדולה יותר באלבום שאחריו. בכך שמר לעצמו זאפה את כל הזכויות על אלבומיו. במקביל, דרך ניהול זהיר ונכון של כספו, הוא הצליח לקיים בצניעות (אך ללא מחסור) את משפחתו במשך השנים. לימים גם הוריש לה את כל הזכויות ליצירותיו ואת תמלוגיהן. אחלה ירושה.



6. הוא היה תמלילן יחיד במינו – שימו לב שלא מדברים הרבה על מילות השירים של זאפה. לדעתי הסיבה לכך היא כי שגם במקרה הזה - לא באמת יודעים כיצד להתייחס אליהם. זאפה ידע להעמיד באור מגוחך את הכל, על אחת כמה וכמה את האמנים שלוקחים את עצמם ברצינות רבה מדי. לכן לא תשמעו בשיריו טקסט נטול מקריצת העין המפורסמת שלו. דווקא את דבריו ה"רציניים" תוכלו למצוא בלא מעט ציטוטים מבריקים לאורך השנים. רוב המילים בשיריו הם סיפורים, שזורים בציניות, הומור וביקורת חברתית. מקבילה מוזיקלית של הקומיקאי ג'ורג' קארלין אם תרצו. גם כיום שיריו של זאפה קורעים מצחוק, אבל לא פחות מכך הביקורת שלו על המין האנושי, העולם המערבי, הפוליטיקה וטבע האדם - רלוונטית מתמיד



7. הוא היה איש משפחה צנוע – ישנם כל מיני מיתוסים על זאפה, אשר היה דמות צבעונית מאוד בתרבות. חלק מהם כוללים התנהגות פרובוקטיבית על הבמה ושימוש נמרץ בסמים קשים. האמת היא שאלו הם המיתוסים עליו הכי רחוקים מהמציאות. זאפה היה איש עבודה חרוץ ופרפקציוניסט אשר היה שקוע 99% מהזמן באמנות שלו. הוא היה אדם אלגנטי וציני מדי בשביל להתנהג בצורה פרובוקטיבית על הבמה (כמו כל מיני אמנים אחרים עליהם הוא צחק בשיריו), הוא אף פיטר מלהקותיו,במהלך השנים,  נגנים שגילה שהשתמשו בסמים. "פעם אחת עישנתי ג'וינט וזה עשה אותי עייף" הוא אמר באיזה ראיון בשנות ה-70', לא בדיוק התקופה שבה התביישו בצריכת סמים ובטח לא האדם שהיה מתבייש להודות בכך אילו צרך אותם. אז אם פעם שמעתם מחבר שזאפה היה על טריפים כל היום, תמצאו מישהו אחר שיספר לכם אגדות על מוזיקאים (או עדיף שתקראו את המגזין שלנו יותר).






8. הוא מנגני הגיטרה הטובים אי פעם – נכון שברשימת הגיטריסטים המובילה של הרוק מופיעים שמות כמו ג'ימי הנדריקס, ג'ימי פייג' ואריק קלפטון, ומלבדם היו עוד גדולים וטובים. קשה לומר מי היה הגיטריסט הכי גדול כי אנחנו לא מומחים לטכניקות נגינה ולא כולנו מרגישים את אותו הרגש כשמישהו מנגן. זאפה בהחלט השתייך לאליטה של הגיטריסטים המוכרים, ולו רק בגלל היכולות הטכניות שלו, אלא גם בגלל ייחודיותם ומורכבותם של לחניו לקטעי גיטרה בלתי אפשריים בעליל. מספיק לראות את אחד הסולואים שלו מתחילת הסבנטיז בשביל בכדי לשפוט לבד. וחוץ מזה – כמה אפשר לפקפק במאסטר של סטיב ואי?



9. הוא חידש בכל הופעה – הופעה של זאפה היתה הופעה חד פעמית. עובדה שחוזרת שוב ושוב דרך הקלטות, וידאו ועדויות של מי שהיה שם. ידוע שבכל הופעה היה זאפה שומר מראש קטעים מסויימים נטולי תווים, שנועדו לפורענות של אימפרוביזציה. אך לא רק -  בין לבין ההופעות היה הוא משכתב חלק מהקטעים המנוגנים ולעתים אף משלב ומערבב ביניהם (ואז מכריח את להקתו המותשת להתאמן על הגרסאות החדשות). מי שמכיר את חומריו ואת אלבומי ההופעות החיות שלו, יודע שכל הופעה היא יצירה בפני עצמה, מאופיינת במיקסים ההלחנתים שלו, קטעי האימפרוביזציה המגוונים וההומור הרגעי שאפיין אותו כל כך.



10. השפם.
 
 
כל התמונות לקוחות מתוך האתר הרשמי של פרנק זאפה 

תגובות

  • אלבום ביום - פינת האלבום היומי - מוזינג מגזין מוזיקה
  • "פילים במדבר" - סרט דוקומנטרי בהפקת Moozing על פסטיבל אינדינגב - מוזינג מגזין מוזיקה
Moozing © Copyright 2014, All Rights Reserved בניית אתרים  בניית אתרים מוזינג - מגזין מוזיקה פותח ע"י