X

הרשמה לאמנים, הרכבים ולהקות בלבד



לסיום ההרשמה עליכם לאשר ולהסכים לתקנון האתר

שיחזור סיסמה שאבדה


חדשות מתפרצות

קלטות אחרונות: אחרי 20 שנה אלבום חדש של ענבל פרלמוטר

בועז עובד שלום 16:42:24 26/03/16  תגובות


20 שנה אחרי שרם אוריון וענבל פרלמוטר הקליטו שירים בלונדון על קלטת, עולה האלבום "ענבאלנס" לבנדקאמפ וזמין להאזנה. גם אחרי שני עשורים - תחשות הכאב משתחררת רק אל מול הכישרון הבלתי נגמר. 

קיימות שתי תגובות נפוצות כאשר משתחרר לעולם אלבום של אמן נערץ שמת לפני כמעט 20 שנה - הראשונה היא אדישות ואולי אף זלזול, הנובע מתוך אמונה אינסטינקטיבית שמדובר בסרח עודף אמנותי שאפילו האמן בעצמו לא היה מעוניין שיראה אור. השניה היא התלהבות גדולה לנוכח אוצר יקר מפז, כמו כזה שנזרק לים בבקבוק על ידי האמן עצמו, ונמצא על החוף לאחר כל כך הרבה שנים. מה מכריע בין התגובות? דבר אחד בלבד – איכות החומרים.
במקרה של "ענבלאנס" מדובר ללא ספק בתרחיש השני.
 
חייה של ענבל פרלמוטר קופחו באוקטובר 1997 בתאונת דרכים מסתורית, ומכיוון שהדבר קרה בעת שהיתה בשיא הקריירה שלה – המיתוס סביב דמותה האניגמטית רק הלך והתעצם. חרכים של צער נפערו לנוכח גדיעתה הפתאומית של אמנית כה סוחפת ומבטיחה, שהייתה ונשארה עבור רבים סמל לאנרגיות המרעננות של תחילת-אמצע שנות התשעים בישראל, אשר הפכו לדכאון קולקטיבי לאחר רצח רבין.

 

בשנת 1996, לאחר שנות פריצתן המטלטלת של "המכשפות", עבדה ענבל על מגוון פרויקטים עצמאיים במקביל; במהלך חופשה בת חודש בלונדון, בחורף של חג המולד, חברה היא לידידה המוסיקאי והמפיק רם אוריון, להקלטות חומרים שכתבה באנגלית.

בזמן שעבדו על השיר "Different Girl" (שיועד במקור ללהקתו של אוריון בלונדון) התאהבה בסאונד של טייפ ארבע - הערוצים והחליטה לאמצו לחומריה. במשך חמישה ימים הקליטו השניים את הקטעים באלבום, כאשר לבקשתה של ענבל, אוריון לקח צד פעיל בעיבודים ובחלק מהלחנים. ההקלטות בפורמט ה"לואו-פיי" הזה, מוכר לנו מכמה משיריה באוסף "הקלטות אחרונות" ששוחרר לאחר מותה (ובעיקר בשירים "קרח יבש", "מעכבת" ו-"חתול בשק"). לעומתו, ב"ענבלאנס" ניתן לשמוע שהכוונה המקורית של יוצריו הייתה ליצור אלבום, ובו ניתן לחוות את צעדיה הראשונים והמרתקים תחת הצליל החדש שאימצה לפני מותה - מעין "פוסט-פאנק" בהפקה מינימליסטית ואפלה, אשר הדגיש את הקונטרסט בין הריחוק והבידוד שחשה, לעומת האנושיות והאינטימיות שידעה לייצר בשיריה. באותו טיול ללונדון קיבלה במתנה מאוריון וזוגתו את ה"ווילבור", מעין צעצוע ילדים המשמיע קולות משונים, בו עשתה שימוש מקורי בשילובו התכוף בקטעים המאופיינים בסאונד המדובר, ובפרט באלבום זה, בו הוא עושה את הופעתו הראשונה והמשמעותית ביותר. הקלטת החומרים הסתיימה בבוקר של ה-15 לינואר 1996, יום הולדתה ה-25.

טבעי לשאול את השאלה – מדוע החומרים הללו רואים אור רק עכשיו? עפ"י אוריון השניים התכוונו בזמנו לשחרר את האלבום הזה על קסטות במהדורה מצומצמת. לאחר שקיבלו פידבקים טובים מחבריהם והתייעצו עם סביבתם המקצועית, החליטו יחד לחפש לייבל אמריקאי המתמחה במוסיקת "לואו-פיי" שישחרר את האלבום הזה תחתיו. הימים חלפו ואז הגיעה הטרגדיה של מותה.
"האלבום הזה שוחרר מתי שיכולתי לשחרר אותו" מעיד אוריון, שבצעד אצילי העלה אותו לבנדקאמפ לטובת הכלל והקדיש את כל הכנסותיו לאגודת "צער בעלי חיים בישראל" בו התנדבה ענבל. לא דבר מובן מאליו לאדם המחזיק בידו אוצר שכזה.
  
"ענבלאנס" הוא מסמך מרתק החושף עוד עלה כותרת בפרח היפייפה שצמחה להיות ענבל לפני שנעקרה מעמנו. ניתן למצוא בו כמה מהשירים היפים ביותר שלה - כנים, אישיים ואפלים כאחד. אתן דוגמא אחת מהשיר הנפלא "צַעַר טוב" ("Good Grief") אשר הולחן בשיתוף עם אוריון, ומהווה מעין צוואה רוחנית:
"אם אמות הלילה / אשמח לומר לאדם שימצא אותי בבוקר /"אני משאירה לך הכל / אתה יכול לקחת מה שתרצה/ כל עוד אתה לא מתאבל עלי"/ אל תבכו מעל קברי / אשמח אם תשמרו את דמעותיכם למטרה טובה יותר / אני לא הייתי אלא רק הפסקה".
 
אני מוצא השראה רבה מהצניעות הניכרת בתפיסתה הקיומית של ענבל לפני מותה, וכמו כן גם המון כח ואופטימיות מהנגשתה הישירה של רעיון "זני" שכזה בשיר כה יפה. שיר זה ועמו גם שאר השירים הנהדרים באלבום, מדגישים שוב את אישיותה המיוחדת וכשרונה האלמותי של האמנית הנערצת הזאת, שהייתה כה בוגרת כבר בגיל 25.

יהי זכרה ברוך.

קרדיט תמונות: רם אוריון 

 

תגובות

  • אלבום ביום - פינת האלבום היומי - מוזינג מגזין מוזיקה
  • "פילים במדבר" - סרט דוקומנטרי בהפקת Moozing על פסטיבל אינדינגב - מוזינג מגזין מוזיקה
Moozing © Copyright 2014, All Rights Reserved בניית אתרים  בניית אתרים מוזינג - מגזין מוזיקה פותח ע"י