X

הרשמה לאמנים, הרכבים ולהקות בלבד



לסיום ההרשמה עליכם לאשר ולהסכים לתקנון האתר

שיחזור סיסמה שאבדה


חדשות מתפרצות

צ'ה גווארה במחסום חווארה: איך הפכה תמונתו של המהפכן המפורסם בעולם נוכחת בכל הפגנה בעזה או בגדה?

אלדד ניסן 22:08:58 13/11/15  תגובות


המוזיקה הערבית כיבדה את מורשתו של צ'ה גווארה בכמה שירים מקסימים שגרמו לשכוח את מעשיו הרצחניים. אלדד ניסן בטור מרתק על הקשר בין המהפכן, המוזיקה והביקור הנשכח ברצועת עזה - ועד הבילבול הישראלי בכל הקשור בפועלו של צ'ה גווארה

ב 18 ליוני 59' ביקר צ'ה גווארה בעזה. מעט ידוע על הביקור החפוז של המהפכן מעשן הסיגרים ברצועת עזה. כחלק ממסעו למדינות העולם השלישי הגיע גווארה גם למצרים.
ההיסטוריונים מניחים שעיקר הביקור במזה"ת נסב סביב נסיונותיו של גווארה למצוא לקוחות לעסקי הסוכר של קובה המבודדת שלאחר המהפיכה. מקהיר הגיע צ'ה לביקור בן 24 שעות ברצועה שכלל סיור בין מחנות פליטים וארוחת ערב שבה לא ממש נידונו נושאי מהפכות חמושות. סיקור מקיף של המסע כולו לא ממש קיים, אך התמונה בראש דף זה צולמה בפתח ביתו של המושל הכללי בעזה ובכל זאת שרדה לספר על המאורע ההיסטורי.  מבחינת העם הפלסטיני ומנהיגיו הביקור הוא סמל להפיכתו של המאבק הלאומי הפלסטיני לנושא בינלאומי. בכך מסתכם כל מה שידוע על זמנו הקצר של צ'ה בעזה - אך מורשתו לא ננטשה.

הפלסטינים שואבים השראה ומוצאים דמיון בין המאבק של גווארה ומאבקם, לא פחות מאחיהם שהובילו את מהפכת "האביב הערבי".


במהלך השנים הפכה תמונתו האיקונית של הצלם אלברטו קורדה לאחת התמונות הידועותו והמשוכפלות בעולם. דמותו של גווארה מביט אל האופק במבט כריזמטי, הפכה לסמל למאבק למען החלשים, או יותר נכון יש לומר, למאבק נגד החזקים. דמותו מתנוססת על מבנים ברחבי הרחוב הפלסטיני, מעטרת את חומת ההפרדה ומוצגת לראווה על דגלים ופריטי לבוש. הפלסטינים שואבים השראה ומוצאים דמיון בין המאבק של גווארה ומאבקם, לא פחות מאחיהם שהובילו את מהפכת "האביב הערבי", שעודנה מטלטלת את המזרח התיכון. בהפגנות שהחלו כחלק "מהאביב הערבי" התנוססה דמותו של צ'ה על גבי דגלים פוסטרים וחולצות.אפשר ממש היה לדמיין אותי כאחד המפגינים מרוב הפופלריות שלה.  דמותו המשוכפלת מוצעת למכירה בשווקים בערים הערביות, האתרים וקבוצות המדיה החברתית מלאים בציטוטים ומשפטים של המהפכן ממוצא ארגנטינאי. אלו מתורגמים לערבית וזוכים לפופולאריות מחודשת רבה בקרב הצעירים הערבים.

 אחד הזמרים הערביים הראשונים ששר על דמותו של צ'ה גווארה הוא הזמר המצרי "שיח' אימאם", הנחשב לסמל הבלתי מעורער של מוזיקת המחאה במצרים. רבים טוענים שהשירים המהפכניים שלו גרמו לאלפי עובדים ואינטלקטואלים למחות ולשאוף לעתיד טוב יותר


את האהדה והערצה לדמותו של צ'ה גווארה ניתן  למצוא גם במוזיקה הערבית.  אמנים רבים פרסמו שירים בערבית המהללים את דמותו האמיצה וההרואית כחלק מהביקורת נגד הממסד והכיבוש. אחד הזמרים הערביים הראשונים ששר על דמותו של צ'ה גווארה הוא הזמר המצרי "שיח' אימאם", הנחשב לסמל הבלתי מעורער של מוזיקת המחאה במצרים. רבים טוענים שהשירים המהפכניים שלו גרמו לאלפי עובדים ואינטלקטואלים למחות ולשאוף לעתיד טוב יותר. את השיר "צ'ה גווארה מת" הוא הוציא בשנת 1968 והמילים מהללות את דמותו ההירואית אשר מרימה את ראשם של המדוכאים.



שיר נוסף שהוקדש כולו לצ'ה גווארה הוא השיר "צ'ה גווארה" שאותו שרה הזמרת הטוניסאית אמל מת'לותי' (Emel Mathlouthi). אמל נחשבת לזמרת המחאות המפורסמת ביותר בטונסיה ושיריה הפכו לפסקול של המהפכה הטוניסאית אשר התחוללה בשנת 2011. השפעת השירים של אמל, מי שמכונה לעיתים "פיירוז של הדור החדש" הייתה כל כך חזקה, עד אשר השלטונות הטוניסאים אסרו על השמעת שיריה ברדיו. אמל מרבה לשיר בשיריה על חוסר צדק, עוני וחופש הביטוי. בשיר "צ'ה גווארה" אמל מספרת על הדאגה של המהפכן לחלשים והמדוכאים.



ויש גם רגאיי לכבוד צ'ה. המוזיקאי האלג'יראי-צרפתי אמאזיע כאתב (Amazigh Kateb) הוא הסולן של להקת Guenaon Davisaon האלג'יראית שהוקמה בתחילת שנות ה 90 והתאחדה שוב השנה. הלהקה משלבת מספר סגנונות מוזיקאליים ויוצרת שעטנז חדש שניתן לכנותו מגרב-בלוז -  נגינה ומקצבים מהעולם הערבי, המערבי והאפריקאי. אמאזיע הוא בנו של אחד האינטלקטואלים החשובים באלג'יריה של שנות ה- 20, כאתב יאסין. כנציג הדור החדש של האינטלקטואלים בעולם הערבי, הוא לא מפחד להביע בגלוי את עמדותיו הפוליטיות בשיריו. אחד השירים המוצלחים הוא "דם אדום" שיר בערבית וצרפתית בסגנון רגאיי וקצב מרקיד.


 

לצד ההערצה לדמותו, יש לזכור כי צ'ה גווארה לא היה רק מהפכן רומנטי כפי שרבים רואים בו, אלא שותפו האכזרי של פידל קאסטרו באחת המהפכות האלימות שהעולם ידע


דמותו של צ'ה גווארה תמשיך כנראה לנצח להיות סמל למהפכות נגד הכובשים. דמותו המשועתקת הפכה למיתוס ותמונתו תמשיך להתנוסס על חולצות, דגלים, פוסטרים וקעקועים. אין ספק כי עוד יכתבו על מורשתו שירים רבים. לצד ההערצה לדמותו, יש לזכור כי צ'ה גווארה לא היה רק מהפכן רומנטי כפי שרבים רואים בו, אלא שותפו האכזרי של פידל קאסטרו באחת המהפכות האלימות שהעולם ידע. גווארה האידיאולג המרקסיסט היה באותה נשימה רוצח המונים מהזן הנמוך ביותר, אשר הוציא להורג עשרות אנשים ובינם גם ילדים. נראה כי מעטים מאלה המהללים את דמותו, מכירים את סיפור חייו ופועלו, אך עדיין בוחרים לדבוק במיתוס שדבק בו לאחר מותו.

אנו הישראלים, העומדים מול דמותו של גווארה מבולבלים בעצמנו. האם אנחנו החלשים או החזקים בסיפור הזה? האם מה שנותר מהאידיאלוגיה של גווארה אצל שכנינו ואחינו הוא אותה קריאה לאלימות? התשובה היא כן. על אף שבתחילת דרכה תנועת השחרור הפלסטינית ענדה על עצמה אידיאולוגיה שמאלית וקו מחשבה שתאם במשהו את חזונו של הד"ר גווארה, עם חלוף השנים השתלטו ארגונים דתיים קיצוניים על המאבק לשחרור והפכו אותו למלחמה על דת ואדמה ולא למאבק למען שינוי מאזן הכוחות. ישנן כמה נשים מבוגרות בעזה כיום הנקראות גווארה, וברחבי הרצועה והגדה המערבית תמונותו נותרה סמל למאבק, אך לצערנו מורשתו הרצחנית היא זו שזוכה לקרדיט הרב ביותר. 

תגובות

  • אלבום ביום - פינת האלבום היומי - מוזינג מגזין מוזיקה
  • "פילים במדבר" - סרט דוקומנטרי בהפקת Moozing על פסטיבל אינדינגב - מוזינג מגזין מוזיקה
Moozing © Copyright 2014, All Rights Reserved בניית אתרים  בניית אתרים מוזינג - מגזין מוזיקה פותח ע"י